Finantheek Hypotheken tel.:0513-624.261

Het aantal ouders dat de kinderen een forse belastingvrije schenking doet voor de koop van een woning is afgelopen jaren meer dan verdubbeld. Rabobank-economen zien de regeling het liefst verdwijnen. “Het drijft de huizenprijzen op.” Dat meldt het AD.

Sinds 2017 mogen ouders ruim een ton belastingvrij schenken als daarmee een woning wordt gekocht of afgelost. Er wordt veel gebruik van gemaakt. In 2016, toen het maximum nog 50.000 euro was, werden circa 9.000 schenkingen gedaan. Exacte cijfers over het huidige aantal schenkingen heeft de fiscus nog niet, maar er wordt vanuit gegaan dat het aantal schenkingen meer dan verdubbeld is naar ongeveer 20.000 giften per jaar.

Schenking drijft huizenprijs op

Het was na de kredietcrisis (2008) prettig om mensen te helpen die in de penarie zaten, omdat hun woning ‘onder water’ stond; bij verkoop resteerde een schuld. “Maar de regeling zorgt er nu voor dat starters op de woningmarkt niet alleen concurrentie hebben van starters met een betere baan, ook van starters met een goede baan die een schenking van hun ouders krijgen. Zij kunnen veel meer bieden, wat de prijs van huizen opdrijft”, zegt econoom Nic Vrieselaar van RaboResearch tegen het AD.

Jubelton bestaat al langer

In 2013 werd de zogeheten jubelton geïntroduceerd. Iedereen kon daarbij aan een ander een schenking doen van € 100.000 wanneer dit bedrag werd gebruikt voor de eigen woning. Het ging hier om een tijdelijke regeling die in 2015 al werd afgeschaft. Sinds 2017 is de regeling opnieuw van toepassing, maar geldt die alleen wanneer de ontvanger tussen de 18 en 40 jaar oud is. De jubelton wordt jaarlijks geïndexeerd. In 2020 mag een bedrag van € 103.643 belastingvrij worden geschonken.

Bron AM: Eerste publicatie door Annet van den Berg op 22 jul 2020
Categorieën: hypotheeknieuws

Ben Kolle

Als Erkend Hypotheekadviseur doe ik mijn uiterste best om u een maatwerkhypotheek aan te bieden en optimale service te verlenen. De dienstverlening houdt niet op als u bij mij de deur weer uitgaat. Mijn doel is dat u als tevreden klant, nu en in de toekomst, weer nieuwe relaties gaat doorsturen. Mond-tot-mondreclame is nu eenmaal de beste reclame!​