Finantheek Hypotheken tel.:0513-624.261
ABN AMRO rekent niet meer op een daling van de huizenprijzen in 2021. Eerder dit jaar ging het economisch bureau van de bank nog uit van een prijsdaling van 2 procent, maar die voorspelling is inmiddels bijgesteld naar 0 procent. Dat zegt woningmarkteconoom Philip Bokeloh van ABN AMRO tegen De Telegraaf.
De bank is eerste grote hypotheekverstrekker die niet meer uitgaat van een daling van de huizenprijzen in 2021. Onlangs pasten ook al de economen van Rabobank hun verwachting voor volgend jaar naar boven aan, van -2,9 naar -0,8 procent.
Stemming blijft positief
Volgens Bokeloh blijft de stemming onder kopers positief door het enorme tekort aan woningen, de aanhoudend grote vraag en de lage hypotheekrente. En lijkt de economische crisis door het coronavirus geen vat te hebben op de woningmarkt, terwijl het tegenovergestelde logisch zou zijn. “Maar in deze periode zijn meer zaken de logica ontstegen”, constateert Bokeloh. “Het aantal faillissementen daalt ook. Dat zou je niet verwachten in zo’n crisis. Uiteindelijk kunnen alle verwachtingen nu bij het grofvuil.”
Aanvankelijk niet goed te overzien
Economen dachten in het voorjaar nog dat de coronacrisis grote gevolgen zou hebben voor de woningmarkt. “De economische consequenties van de lockdown en de beleidsreacties waren aanvankelijk niet goed te overzien”, blikt Bokeloh terug. “Ik kan mij niet inbeelden wat er was gebeurd als de 1,3 miljoen mensen die door de NOW-regeling hun baan behielden op straat waren beland.”
De gekte getemperd
De gekte op de woningmarkt zou getemperd kunnen worden door een stijgende hypotheekrente en een ontslaggolf door de coronacrisis. Waar het laatste nog onzeker is, daar meent Bokeloh dat de hypotheekrente in 2021 nog “iets verder” omlaag kan als het rustig op de financiële markten blijft.
Categorieën: hypotheeknieuws

Ben Kolle

Als Erkend Hypotheekadviseur doe ik mijn uiterste best om u een maatwerkhypotheek aan te bieden en optimale service te verlenen. De dienstverlening houdt niet op als u bij mij de deur weer uitgaat. Mijn doel is dat u als tevreden klant, nu en in de toekomst, weer nieuwe relaties gaat doorsturen. Mond-tot-mondreclame is nu eenmaal de beste reclame!​