Verwerkingstijd bij geldverstrekkers fors opgelopen
Door de grote toename van het aantal hypotheekaanvragen is de verwerkingstijd bij hypotheekverstrekkers fors opgelopen “Ondanks dat het aanvraagproces van aanbieders de laatste jaren over het algemeen goed op orde is, was het met deze aantallen een kwestie van tijd voordat de verschillende afdelingen zouden gaan vastlopen. Dat is de laatste weken inderdaad het geval: de verwerkingstermijnen zijn fors opgelopen en veel dossiers kennen een moeizaam verloop. Ook worden er vanwege de coronacrisis aanvullende vragen gesteld over de inkomenssituatie van de aanvragers. De vertraging zorgt voor veel stress bij kopers én verkopers. Want ontbindende voorwaarden moeten één of zelfs meerdere keren bij de verkopende partij worden verlengd, afdelingen zijn telefonisch niet of minder goed bereikbaar, extra opgevraagde documenten komen onderop de stapel. Spoedverzoeken worden nauwelijks gehonoreerd.
“Ondanks dat er bij bijna alle aanbieders al wekenlang veel wordt overgewerkt (avonden, weekenden), zouden geldverstrekkers consumenten en adviseurs ook op andere manieren kunnen ondersteunen. Door niet tot het laatste moment te wachten met communicatie over oplopende verwerkingstermijnen, maar al in een veel eerder stadium hiervoor te waarschuwen. Adviseurs en consumenten kunnen dan een bewuste keuze maken. Commerciële belangen zullen dergelijke voorspellingen in de praktijk in de weg staan. Waarschijnlijk is acceptatie op basis van brondata (gevalideerde overheidsdata) in plaats van documenten daarom op termijn de beste manier om nieuwe achterstanden in de toekomst te voorkomen. Recent hebben Florius en ING op dat gebied grote stappen gezet. Voorbeelden die navolging verdienen.”
Bij Finantheek houden we je volledig op de hoogte over onze looptijden.